Fortsätt till huvudinnehåll

Visste du att extra jungfruolja kan bidra till ett längre liv?


Min blogg kommer främst att handla om extra jungfruolja, det är "l´olio che voglio", alltså det är oljan jag vill ha och jag rekommenderar starkt att endast köpa olja med den här klassificeringen på flaskan. Det är den högsta kvaliteten av olivolja och eftersom den extraheras genom mekaniska processer utan användning av kemikalier bevaras olivernas naturliga smak, näringsämnen och antioxidanter. 

Nutritionister förespråkar ofta vikten av att använda extra jungfruolivolja i den dagliga kosten. Den normala rekommenderade mängden är cirka tre matskedar per dag, vilket motsvarar cirka 270 kalorier. 

Det finns några specifika regioner runt om i världen där människor har dokumenterat ovanligt lång livslängd. Dessa regioner är bland annat Okinawa i Japan, Ikaria i Grekland, Sardinien i Italien och Nicoya-halvön i Costa Rica och brukar kallas för Blue Zones. Forskning har identifierat gemensamma faktorer som bidrar till den utomordentliga hälsan hos invånarna och det har visat sig att kosten, där olivolja ingår, spelar en central roll. 

En hög konsumtion av olivolja har visat sig vara en nyckelfaktor för att upprätthålla god hälsa och främja livslängden av flera skäl. 

Olivolja är en unik produkt med en sammansättning som skiljer sig från många andra vegetabiliska oljor. Den består till huvuddel av enkelomättade fettsyror som har visat sig ha en positiv inverkan på blodlipiderna. Extra jungfruolja kan bidra till att minska nivåerna av det skadliga LDL-kolesterolet utan att sänka det skyddande HDL-kolesterolet.

Extra jungfruolja är rik på antioxidanter, särskilt polyfenoler, som bekämpar oxidativ stress och inflammation i kroppen och den sägs vara en av de bästa källorna till E-vitamin i kosten. Eftersom E-vitamin är fettlösligt, absorberas den väl när den konsumeras med fett. E-vitamin fungerar som en antioxidant och skyddar celler från skador orsakade av fria radikaler.

Extra jungfruolja är ett utmärkt val för en hälsosam kost som kan bidra till minskad risk för hjärt-kärlsjukdomar. Välj gärna en extra jungfruolja av hög kvalitet för att maximera nyttan.

Trots att olivolja är rik på kalorier har studier visat att dess konsumtion inte är kopplad till viktuppgång. De hälsosamma fettsyrorna kan bidra till att öka mättnadskänslan och reglera blodsockernivåerna, vilket kan vara fördelaktigt för viktbalans och metabolism.

Jag kommer att ta upp olivoljans många hälsofördelar mer ingående i ett kommande inlägg.

Här är några sätt att inkludera olivolja i din kost:

Använd olivolja som dressing till sallader och grönsaker.

Använd olivolja i matlagning för att steka och baka.

Doppa bröd i olivolja tillsammans med lite salt eller balsamvinäger som en aptitretare eller förrätt.

Testa att byta ut smöret i dina recept mot olivolja.

Använd olivolja som bas för marinader.

Byt ut såsen mot olivolja.

Jessica

Hör gärna av dig till mig på Jessica@olivissima.se om du har några frågor. 


Tips:

Artikel av Fredrik H Nyström, professor i internmedicin, Mer fett från nötter och olivolja gav mindre kardiovaskulär sjuklighet än lågfettkost, Läkartidningen

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/nya-ron/2013/04/mer-fett-fran-notter-och-olivolja-gav-mindre-kardiovaskular-sjuklighet-an-lagfettkost/

Netflixserie, Lev till 100: De blå zonernas hemligheter

https://www.netflix.com/se/title/81214929






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Om bloggen

Olio che voglio – När varje droppe räknas Hej och välkomna till ”Olio che voglio” (uttal: oljokevoljo), en blogg om olivolja. Jag heter Jessica och har nyligen blivit certifierad olivoljesommelier, vilket innebär att jag nu är officiellt registrerad i den italienska statens nationella yrkesregister över olivoljesommelierer. Utbildningen har varit väldigt givande och nu vill jag gärna dela med mig av både min nyförvärvade kunskap och min mångåriga erfarenhet av olivolja och det italienska köket. Min passion för olivolja började långt innan jag blev olivoljesommelier. Jag har bott i Italien i många år och när jag flyttade dit 1995 hade jag knappt smakat olivolja annat än i salladsdressingar utblandad med vinäger. Jag märkte att italienarna inte bara ringlar olivolja på sallad och grönsaker utan på i stort sett alla maträtter, på pizzan, pastan, köttet och fisken. I början kändes det ovant och konstigt att byta min bearnaisesås eller rödvinssås till olivolja, men jag upptäckte att det

Att köpa kvalitetsolja

  Att köpa kvalitetsolja Olivolja är en nödvändig ingrediens i medelhavskosten och när man vant sig vid att äta olivolja är det väldigt svårt att vara utan. När jag och min man flyttade till Sverige från Italien märkte vi snart att utbudet i affärerna inte bara var ganska torftigt och priserna högre än vad som kändes rimligt, men det kom också ut en rad olika artiklar i dagstidningarna som uppmärksammade fusket med olivolja i svenska matvaruaffärer. Trots att det finns få livsmedel som har så stränga regler när det gäller klassificering, produktion och handel som olivolja finns det en hel del fusk och missvisande marknadsföring. Det bästa sättet att kunna vara helt säker att du får den äkta varan är att handla direkt från en producent som du litar på och som ger insyn i produktionsprocessen och tappningen. De flesta olivgårdar har funnits inom samma familj i många generationer och ägarna har en enorm yrkesstolthet och värnar om att producera olivolja av högsta kvalitet. Vi bestäm