Fortsätt till huvudinnehåll

Att köpa kvalitetsolja

 


Att köpa kvalitetsolja

Olivolja är en nödvändig ingrediens i medelhavskosten och när man vant sig vid att äta olivolja är det väldigt svårt att vara utan. När jag och min man flyttade till Sverige från Italien märkte vi snart att utbudet i affärerna inte bara var ganska torftigt och priserna högre än vad som kändes rimligt, men det kom också ut en rad olika artiklar i dagstidningarna som uppmärksammade fusket med olivolja i svenska matvaruaffärer.

Trots att det finns få livsmedel som har så stränga regler när det gäller klassificering, produktion och handel som olivolja finns det en hel del fusk och missvisande marknadsföring. Det bästa sättet att kunna vara helt säker att du får den äkta varan är att handla direkt från en producent som du litar på och som ger insyn i produktionsprocessen och tappningen. De flesta olivgårdar har funnits inom samma familj i många generationer och ägarna har en enorm yrkesstolthet och värnar om att producera olivolja av högsta kvalitet.

Vi bestämde oss ganska snart för att köpa vår olivolja direkt från olivodlare i Italien, utan mellanhänder kunde vi vara säkra på att faktiskt få den produkt vi förväntade oss. Med tiden började vänner, kollegor och grannar be oss att köpa samma olivolja åt dem också. Vi insåg snabbt att det finns ett större intresse för olivolja i Sverige än vad vi trodde, inte bara bland foodies som vi själva utan även bland folk som helt enkelt värderar god smak och hälsa.

Det är svårt för den vanliga konsumenten att upptäcka fusk med olivolja men det finns några saker du bör vara uppmärksam på när du ska köpa olivolja i matvaruaffären. Här kommer några tips på vad man ska tänka på. 

Titta på etiketten, vissa uppgifter är obligatoriska enligt europeisk lagstiftning (EU-förordning 29/2012 art. 5) och om de inte finns med är det helt klart ett varningstecken.

På etiketten måste namnet eller det registrerade varumärket för det företag som producerar och som tappar upp oljan (vilket inte behöver vara samma) tydligt anges.

Produktkategorin, t.ex. Extra jungfruolja.

Nettokvantitet i volymenheter måste finnas med, tex 250 ml, 500 ml, 750 ml.

Näringsinnehållet ska stå med på etiketten med hänvisning till 100 g per 100 ml.

Det ska framgå vilket år oliverna skördats t.ex 2023/24 som betyder att oliverna är plockade hösten 2023 fram till max början på 2024.

Det ska framgå inom hur lång tid oljan borde konsumeras. Extrajungfruolivolja blir inte skadlig att äta även om den är gammal, men efter ett antal månader försvagas smak och doft och näringsinnehållet minskar.  

På etiketten för extra jungfruolja (och även jungfruolja) ska ursprungslandet anges. Om det bara står EU är det ett tydligt tecken på att oliverna inte kommer från Italien, för då brukar producenten vara noga med att skriva ut det.

På förpackningen ska det finnas ett "e", som normalt placeras bredvid kvantiteten, anger att förpackningen tillverkats enligt EU-standarder och ett batchnummer som möjliggör spårbarhet av produkten.

Det ska även finnas symboler som uppmanar till rätt källsortering av förpackningen.

Det ska också framgå hur produkten ska förvaras. "Förvaras svalt, torrt och på avstånd från ljus och värmekällor".



Ett annat tips är att titta efter oljor med märkningen D.O.P (Denominazione di Origine Protetta), som betyder "Skyddad ursprungsbeteckning", märkningen garanterar att oliverna är av en viss sort från ett särskilt område och att den är tillverkad där. Eller märkningen I.G.P (Indicazione Geografica Protetta), som står för "Skyddad geografisk beteckning" och garanterar att produkten kommer från en specifik region och att åtminstone en fas av bearbetningen eller tillverkningen måste ske i den angivna regionen. Produkter med I.G.P.-märkning har något lägre krav än de med D.O.P.-märkning.

Jag kommer att berätta mer om DOP och IGP-märkning i ett inlägg längre fram.  

Det brukar inte alltid framgå vilken sort av oliver som har använts, men platsen där olivoljan tillverkats kan ge indikation om den är mild eller har en intensivare smak. En olja från norra Italien är nästan alltid mildare än en olja från södra delarna av landet. En mild olja passar till sallader och fisk medan en starkare olja passar bra att ringla bland annat på grillat kött.

Kom ihåg att färgen på olivoljan inte är en indikation på kvalitet. Det är smaken och doften som verkligen avgör olivoljans karaktär, inte färgen.

Om du har frågor om italiensk olivolja får du gärna kontakta mig.

Jessica

jessica@olivissima.se

Om du vill veta mer om fusk med olivolja finns det lite material samlat på Olivissimas Facebook-sida. 

https://www.facebook.com/profile.php?id=61559370097570&locale=sv_SE

Läs mer: 

Matfusk beräknas omsätta nio miljarder varje år - DN.se


 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Om bloggen

Olio che voglio – När varje droppe räknas Hej och välkomna till ”Olio che voglio” (uttal: oljokevoljo), en blogg om olivolja. Jag heter Jessica och har nyligen blivit certifierad olivoljesommelier, vilket innebär att jag nu är officiellt registrerad i den italienska statens nationella yrkesregister över olivoljesommelierer. Utbildningen har varit väldigt givande och nu vill jag gärna dela med mig av både min nyförvärvade kunskap och min mångåriga erfarenhet av olivolja och det italienska köket. Min passion för olivolja började långt innan jag blev olivoljesommelier. Jag har bott i Italien i många år och när jag flyttade dit 1995 hade jag knappt smakat olivolja annat än i salladsdressingar utblandad med vinäger. Jag märkte att italienarna inte bara ringlar olivolja på sallad och grönsaker utan på i stort sett alla maträtter, på pizzan, pastan, köttet och fisken. I början kändes det ovant och konstigt att byta min bearnaisesås eller rödvinssås till olivolja, men jag upptäckte att det

Visste du att extra jungfruolja kan bidra till ett längre liv?

Min blogg kommer främst att handla om extra jungfruolja, det är "l´olio che voglio", alltså det är oljan jag vill ha och jag rekommenderar starkt att endast köpa olja med den här klassificeringen på flaskan. Det är den högsta kvaliteten av olivolja och eftersom den extraheras genom mekaniska processer utan användning av kemikalier bevaras olivernas naturliga smak, näringsämnen och antioxidanter.  Nutritionister förespråkar ofta vikten av att använda extra jungfruolivolja i den dagliga kosten. Den normala rekommenderade mängden är cirka tre matskedar per dag, vilket motsvarar cirka 270 kalorier.  Det finns några specifika regioner runt om i världen där människor har dokumenterat ovanligt lång livslängd. Dessa regioner är bland annat Okinawa i Japan, Ikaria i Grekland, Sardinien i Italien och Nicoya-halvön i Costa Rica och brukar kallas för Blue Zones. Forskning har identifierat gemensamma faktorer som bidrar till den utomordentliga hälsan hos invånarna och det har visat si